Terima Kasih Sudi 'FOLLOW' Mr.Mama

Friday, December 24, 2010

Mari Berpantun.......

Salam dr mr.mama....

DARI PERLIS HINGGA KE SABAH
MERANTAU JAUH MENCARI REZEKI
SAJIAN ENAK ANEKA PERENCAH
ITULAH KUETEOW GORENG CILI PADI

Haa...tuuu dia...... keluaq dah pantun, malam2 ni tetiba nak berpantun pulak, walhal tak reti pun nak pantun, jadi belasah aje la.... nanti mr.mama buat contest 'mari berpantun' untuk semua blogger, tungguuuuuuu....

Sebelum mr.mama melabuhkan badan2 yang lenguh dan letih nie di tilam empuk mr.mama tu......, nie n3 mr.mama untuk penutup pada malam nie. Resepi nie datang spontan ja coz malas nak makan nasi malam2 nie. Resepi nie nak habaq bagi agak pedas sedikit la kan.....tengok pun dah tau dah, nampak cili padi tercongok kat celah2 kueteow tu. Kata orang tak pedas tu tak cukup syarat la. Apa2 pun Selamat Mencuba........

tuu dia cili padi  berposing sakan....

Kueteow Goreng Cili Padi

Bahan-bahan :
  • 1 kg kueteow - dibasuh dan toskan
  • 1 sudu teh lada hitam
  • 4 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 2 ulas bawang merah - ditumbuk
  • 10 ulas cili padi merah- ditumbuk
  • 1/2 cawan sos cili*
  • 1/2 cawan kicap manis*
  • 1/2 cawan sos OTA-KU *
  • 2 sudu besar sos tiram*
  • 1/2 cawan air*
  • 1 keping dada ayam - dipotong nipis-nipis
  • 10 ekor udang segar
  • 1 cawan kobis - dipotong
  • 2 cawan taugeh
  • Sedikit cili padi
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya:
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis semua bahan tumbuk dan ayam yang telah dipotong hingga garing.
  2. Masukkan semua bahan bertanda * bersama 1/2 cawan air, kacau sebati dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan udang dan garam secukup rasa, biar mendidih sehingga udang masak.
  4. Masukkan kueteow dan kacau sebati, kemudian masukkan kobis dan cili padi, kacau lagi.
  5. Masukkan taugeh dan kacau sekejap aje, matikan api, siap untuk dihidangkan.

3 comments:

  1. waaaa...sedapnya...boleh lah try buat ni

    ReplyDelete
  2. koewtiaw...my peberettt...sedappnya.....

    ReplyDelete
  3. eita : try jgn x try...

    mas : my peberet tooooo....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...