Terima Kasih Sudi 'FOLLOW' Mr.Mama

Thursday, March 10, 2011

Mee Goreng Basah............ + Vlog Dari 1Tube


Assalamualaikum......
Lama tak sarapan mee goreng, hari ni termakbul sudah nawaitu nak pekena mee. Bahan2 tu macam dah selalu masak cuma ada la yang tambah ada yang kurang...bak kata √≠kut sedap tangan baling masuk belanga'. Pedas tu dah semestinya la kalau tak ummppp tu hilang laaa... . Buat pun tak banyak habuan alas perut pagi sementara dok pikir apa plak nak masak lunch nanti, nak kena bw nampak gaya2nya. Sebelum bw mai kita pakat2 tengok, kalau nak join sekaki pun boleh...hehehehe.... Selamat Menjamu Mata.... . 

Sebelum nak ushar resepi tu mr.mama upload video antara blogger2 sabah semasa di temuramah oleh krew 1Tube.my . Malu + Segan la pulak nak letak vlog mr.mama........ . Tengok yang orang punya pun kira lebih kurang saja la yaaa..... . Selamat Menonton dan rajin2lah klik kat 1Tube tu....

  • 1/2 kg mee kuning
  • 200 gram daging - dipotong kecil2
  • 1 sudu besar cili kisar
  • 2 ulas bawang merah - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 sudu besar udang kering - dikisar
  • 1 sudu teh lada hitam - dikisar
  • 1 sudu besar sos tiram *
  • 2 sudu besar sos cili *
  • 3 sudu besar OTA-KU *
  • 3 sudu besar kicap pekat*
  • 1 keping tauhu - digoreng
  • 2 cawan taugeh
  • 1 cawan kobis
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan hiasan :
  • Daun bawang
  • Cili merah/hijau (jika suka)
  • Bawang goreng

Cara  masak :

1. Panaskan minyak di dalam kuali.
2. Tumis bahan kisar, kacau sebati dan biar mendidih.
3. Masukkan daging dan semua bahan bertanda * kacau sebati
4. Masukkan garam dan masak seketika
5. Bila dah agak kering masukkan mee dan kobis yang telah dibersih dan toskan.
6. Kacau sebati biar masak seketika, masukkan taugeh kacau dan gaul sebati.
7. Boleh dihidangkan dengan bahan hiasan.





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...