Terima Kasih Sudi 'FOLLOW' Mr.Mama

Wednesday, May 4, 2011

Kehendak Si Kecil....

 

Yang ni pun mr.mama buat untuk anak2 la apa lagi.. . Mr.mama buat bentuk bulat kecil2 jadi sesuai la untuk mulut depa tu...hahahahaha..., kalau mulut kita ni kiranya sekali sumbat ja la. Resepi asal ni buat donat yang ada lubang kat tengak tu, tapi saja mr.mama ubah sikit rupanya....lepas tu cucuk ngan lidi satay nampak la macam kedai bakery sikit... . Mai kita pakat2 tengok apa jadi..... Selamat Menjamu Mata......

Bahan-bahan :
  • 300 ml air suam
  • 80  gram cup melted butter
  • 2 biji telur
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 3 sudu besar gula
  • 600 gram tepung roti (bread flour)
  • 2 sudu kecil yis
Pakai BM, masuk ikut urutan. Setting:Dough.

Kalau pakai tgn, campurkan air suam ngan yeast (biar dlm 5 minit).
Satukan bread flour, salt and sugar.
Buat lubang tengah..masukkan telur yg dipukul sedikit dengan butter. Pastu tuang yeast.
Uli sampai doh tak melekat kat tangan. Tutup doh.  Biarkan doh naik selama sejam

Uli setebal 1cm. tekan dgn acuan donut.
Biarkan naik seganda, goreng dgn api sederhana.
bolehlaa letak apa2 atas donut tu..chocolate cair ke..caramel ker..aku suka cinnamon ngan castor sugar je.




1 comment:

  1. senangkan bebudak makan donut bulat2 gitu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...